Kategorija

Slobodno vrijeme

Kategorija

Pilates je poznata fizička aktivnost koju bi mnogi smjestili negdje između joge i sporta. Pojedini treninzi nisu jako zahtjevni, ali redoviti pilates osnažuje tijelo, povećava fleksibilnost i razvija kondiciju. U pilatesu je vrlo važno disanje koje se sinkronizira s određenim dijelovima vježbi kako bi koncentracija kisika u tijelu bila veća ili manja, ovisno o potrebi vježbe.

Osim toga, važno je biti potpuno fokusiran na vježbe – slično kao u jogi, i ovdje Vas taj fokus na tijelo smiruje i omogućava Vam pauzu od svakodnevice. Također je bitno imati kontrolu nad svojim tijelom jer se većina vježbi radi tako da stojite u jednom položaju ili radite s mišićima suprotno gravitacijskoj sili. Je li zbog navedenih komponenti pilates prezahtjevna aktivnost za trudnice pročitajte u nastavku.

Kao i za ostalo, sve ovisi o Vašem tijelu, pojedinoj trudnoći i mišljenju doktora, ali općenito se smatra kako pilates ne predstavlja nikakvu opasnost za trudnice pogotovo zato što se radi o sporim i nježnim pokretima, a postoji toliki niz vježbi da se intenzitet može vrlo razlikovati.

Koje su prednosti prenatalnog pilatesa?

 1. Bol u leđima

Pomaže s otklanjanjem boli u leđima pomoću jačanja mišića abdomena koji onda stabilizira leđa i kukove te osigurava pravilno držanje koje će mnogim mamama pomoći kod boli u leđima.

2. Jača mišiće dna zdjelice

Jačajući ove mišiće, pomaže Vam držati organe u tom predjelu na mjestu unatoč rastućoj bebi čija Vas težina pritišće u području zdjelice. Na taj način, izbjeći ćete osjećaj da Vam je stalno pun mjehur i smanjit ćete osjetljivost mjehura uzrokovanu trudnoćom.

3. Osnažuje noge

Vježbajući mišiće nogu uklanjate bol od održavanja dodatne težine bebe, a pozitivan je i učinak protiv grčeva u nogama i nakupljanja tekućine te varikoznih vena koja se često javljaju u trudnoći.

4. Mišići abdomena

Kako Vaša beba raste, tako se mišići abdomena rastežu – ako oni nisu dovoljno snažni doći će do velikog pritiska na zdjelicu i leđa što onda može uzrokovati neprirodne promjene položaja organa (maternice i mjehura).

5. Mentalno zdravlje i stres

Već je spomenuto kako je disanje važna stavka pilatesa pa upravo zahvaljujući tome mame s pilatesa odlaze smirene i pod manjim su stresom. Osim toga, tehnike disanja koje se uče na pilatesu mogu se primijeniti i u svakodnevnom životu ako se nađete u stresnim situacijama što će svakako pomoći pri porodu.

6. Ravnoteža

Prenatalni pilates poboljšava ravnotežu i potiče pravilno držanje što je inače teko održati u trudnoći jer odjednom imate veću težinu na prednjem dijelu tijela i ravnotežni položaj nije kakav je prije bio.

Pilates za ravnotežu
Pilates vrlo dobro utječe na ravnotežu ženske med trudnoćom.

Dakle, pilates je sigurna aktivnost za trudnice, ali se mora paziti na intenzitet vježbi i učestalost treninga – preporuča se maksimalno 2 termina vježbi za snagu u tjednu, s tim da mora biti barem jedan dan pauze između.

Naravno, ako ste početnik, krenite sporijim tempom i s vremenom, ovisno o svojim mogućnostima možete podići tempo. Najbitnije je fokusirati se na disanje i ne stvarati pritisak na trbuh i bebu, a pokreti neka Vam budu spori i stabilni.

Vjerojatno su svi čuli priču kako bebama treba puštati Mozarta, no malo tko govori o tome kako glazba djeluje na odrasle ljude. U današnje smo vrijeme neprestano okruženi raznim zvukovima, bukom i prometom pa nam glazba djeluje kao lijek koji miluje uši, no njen je pozitivan učinak na ljudski organizam i znanstveno dokazan – iako Vam vjerojatno prvo  pada na pamet utjecaj na mentalno zdravlje, to nije sve.

1. Smanjuje bol

Istraživanja su pokazala da je slušanje smirujuće glazbe koju su sami odabrali smanjilo bol pacijentima oboljelima od fibromialgije (kronične bolesti koju karakterizira bol u mišićima, kostima i ostatku tijela).

Iako zasad još nije jasno na koji točno način glazba djeluje ovako ljekovito, znanstvenici smatraju da ona potiče oslobađanje prirodnih opioida u mozgu koji onda smanjuju bol.

2. Anksioznost i stres

Većina ljudi sluša svoju najdražu glazbu kad je pod stresom, a nekima pomaže slušati smirujuću glazbu pri napadajima panike kako bi smanjili anksioznost. U slučaju beba, istraživanja su pokazala da je novorođenčad kojoj se puštala glazba bila duže mirna od onih koji su slušali ljudski govor. Vjeruje se da do toga dolazi zbog fenomena u kojem tijelo sinkronizira svoj unutrašnji ritam s vanjskim, u ovom slučaju s pjesmom.

3. Pamćenje

Glazba pozitivno utječe i na pamćenje poput mnemoničkih tehnika; dokazano je da ljudi puno lakše i dulje pamte rečenice koje su otpjevane nego pročitane ili izrečene. Uz to su vezani i neobični slučajevi pacijenata koji boluju od Alzheimera, a i dalje se sjećaju skladbi koje su nekad svirali.

4. Moždane ozljede

Također, glazba pomaže pri ozdravljenju od neuroloških ozljeda poput moždanog udara. Jedno je istraživanje pokazalo kako su pacijenti koji su slušali glazbu poslije moždanog udara brže vratili sposobnost govora od onih koji nisu. Iz sličnog se razloga veže brži razvoj vokabulara s pohađanjem glazbene škole kod djece.

5. Krvožilni sustav

Neka su istraživanja pokazala kako glazba pomaže brže vratiti puls i krvni tlak na normalnu razinu nakon fizičke aktivnosti, smanjuje bol kod pacijenata koji se oporavljaju od operacija srca i pomaže ljudima da duže rade kardio-vježbe.

6. Pomaže pri učenju

Ovo je nešto što vjerojatno već svi znaju, no neki se ipak ne mogu koncentrirati uz ikakve zvukove dok uče. Liječnici su na magnetskoj rezonanci primijetili kako su regije aktivne za vrijeme učenje još aktivnije ako pojedinac sluša glazbu dok radi istu stvar.

7. Mentalno zdravlje

Iako još nije potvrđeno, smatra se da bi glazbena terapija mogla poboljšati kvalitetu života ljudi koji žive sa shizofrenijom. Osim toga, slušanje glazbe potiče otpuštanje raznih hormona u mozgu poput dopamina koji vežemo uz zadovoljstvo, kortizola koji je stres hormon te serotonina i drugih hormona vezanih za imunost.

Glazba za mentalno zdravlje
Slušanje glazbe snižava razinu hormona stresa kortizola.

Sigurno ste i sami osjetili neki pozitivan učinak glazbe u svom životu – bilo da ste slušali umirujuću pjesmu dok ste bili tužni ili ste na tulumu plesali na nešto bržeg ritma. Dosadašnjaistraživanja tek su nam dala naslutiti koji su to sve pozitivni učinci glazbe, no sigurno ih tek treba otkriti još nebrojeno mnogo.

Djeca bi trebala težiti svakodnevnom sudjelovanju u barem jednom satu tjelesne aktivnosti srednjeg do jakog intenziteta. Potaknuti djecu da budu aktivna uz česte smetnje uzrokovane tehnologijom često može biti teško, čak i više ako dijete ima invaliditet.

Prednosti tjelesne aktivnosti

Tjelesna aktivnost je presudna za djetetovo zdravlje i dobrobit, a osim toga ima i drugih prednosti:

  • Može pomoći djetetu da se osjeća sigurnijim u samo sebe.
  • Može pomoći u održavanju djetetove težine.
  • Može poboljšati motoričke vještine, što će dovesti do lakšeg izvođenja određenih pokreta s kojima je ranije postojao problem.
  • Može poboljšati sudjelovanje u nastavi i u tjelesnim aktivnostima.
  • Može poboljšati raspoloženje.
  • Može poboljšati disanje.
  • Može poboljšati zdravlje kostiju, mišića i srca.
  • Može smanjiti rizik od padova i prijeloma.
  • Aktivne osobe s invaliditetom mogu smanjiti šanse za dobivanjem dekubitusa ili komplikacija s bubrezima, za razliku od onih koji ne sudjeluju u ikakvim tjelesnim aktivnostima.
  • Tjelesna aktivnost može pomoći djetetu ukoliko ono ima problema s ponašanjem.
  • Tjelesna aktivnost igra važnu ulogu u održavanju dobre kondicije i smanjuje šanse za cjeloživotno oboljenje i/ili druga zdravstvena stanja.

Prednosti i nedostaci tjelesnih aktivnosti

Korisnici ručnih invalidskih kolica često osjećaju bol oko ramena jer su ramena prirodno stvorena za kretanje, a ne za stalno podizanje i guranje velike težine! Svakodnevni život osobe koja koristi ručna invalidska kolica često uključuje puno guranja i dizanja; od guranja po čitav dan do podizanja i izlaska iz invalidskih kolica. To znači da svaka ozljeda ramena može ograničiti količinu stvari koje obično mogu učiniti za sebe.

Mnogo ozljeda može se dogoditi izvođenjem pokreta ramena za određeni zadatak koji je teško dovršiti. Na primjer, podizanje vrlo teškog predmeta preko glave ili opetovano izvođenje uobičajenih pokreta tako često da vam se zglob počne trošiti. Aktivnosti poput guranja invalidskih kolica na velike udaljenosti ili višekratnog ulaska i izlaska iz invalidskih kolica tijekom dana mogu prouzročiti ozljede od pretjerane upotrebe.

Vježbanje kroz sport izvrstan je način koji će vam pomoći ojačati mišiće vašeg djeteta. Ako njihovi mišići i zglobovi budu snažni, znači da će im biti najbolje šanse za samostalan život i da će uvelike poboljšati njihovo dobrobit.

Rizici neaktivnosti

Neučestvovanje u dovoljnoj tjelesnoj aktivnosti jedan je od najvećih čimbenika rizika za smrt širom svijeta. Pojedinci s invaliditetom imaju 3 puta veće šanse da imaju zdravstvenih problema nego pojedinci koji nemaju invaliditet. Ljudi koji su manje aktivni imaju 20-30% veći rizik od smrti u usporedbi s ljudima koji su aktivniji.

Tjelesna neaktivnost također može dovesti do umora i depresije, povećati težinu i postati ovisniji o drugima. Također povećava rizik od srčanih bolesti, dijabetesa tipa 2, visokog krvnog tlaka, moždanog udara, dekubitusa, slabijih kostiju, depresije i nekoliko karcinoma.

Zaključak

žTjelesna aktivnost izuzetno je važna za svakoga, a djeca s tjelesnim invaliditetom nisu iznimka. Nažalost, djeca s teškoćama u razvoju manje su aktivna od svojih vršnjaka, a stoga je poticanje njihovog sudjelovanja u sportskim i rekreacijskim aktivnostima presudno.